زینب مرزوقی: بسیار پیش آمده است که در مناسبت‌های ویژه تقویم؛ هنرمندان دست به خلق اثری درباره حادثه یا سالروز آن تاریخ بزنند. نماهنگ، آهنگ، فیلم، سریال و حتی آثار تجسمی گاهی تحت تاثیر تاریخ‌ها قرار می‌گیرند و در قالب هنر، زبانِ آن سالروز می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۲۷
تعداد بازدید : 62

از 3 خرداد 1361 تا به امروز هنرمندان بسیاری برای سالروز آزادسازی خرمشهر هم نوشته‌اند و هم خوانده‌اند. گاهی آن اثر ضعیف و کم طرفدار و گاهی مانند خجسته باد این پیروزی محمد گلریز، برای همیشه در اذهان عموم و حتی نسل‌های مختلف ماندگار می‌شود. در چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر نماهنگی با نام قلب وطن با صدای علیرضا افتخاری و ترانه‌ای از میلاد عرفان‌پور به آهنگسازی عماد توحیدی منتشر شد.

به بهانه انتشار این نماهنگ گفتگویی با میلاد عرفان‌پور شاعر این اثر داشتیم.

پیشنهاد کار از کجا بود؟

پیشنهاد کار از سوی حوزه هنری بود که ما در چهل سالگی این جشن بزرگ، تولیدات خوبی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم. ما هم در حوزه موسیقی تلاش کردیم تا بتوانیم یک قطعه‌ای در شان خرمشهر عزیز تولید کنیم. سیدعماد توحیدی که از آهنگسازان به نام و متمایز حوزه موسیقی نیز قبول زحمت کرد و ملودی این قطعه را در فرصتی که بود مهیا کرد. شعر کار را در ابتدا به یکی از دوستان توانمند دیگر سپرده بودیم اما چون برای او مشکلی پیش آمده بود، ناچار شدیم در آن زمان باقی مانده بنده شعر کار را بنویسم و در نهایت قطعه قلب وطن با صدای استاد افتخاری عزیز سامان پیدا کرد و شنیده شد. قطعا در این شنیدنی شدن و در اقبالی که به این اثر شد؛ ابتدا نگاه و لطف خداوند و سپس شهدا و مجاهدان آزادسازی خرمشهر بود و در نهایت هنر استاد افتخاری و آقای توحیدی در محبوبیت آن نقش آفرین بود.

 

یک چالشی در کارهای مناسبتی وجود دارد؛ اینکه وقتی یک کار مناسبتی است عمدتا بخاطر عجله رسیدن اثر به تاریخ معین کار مطلوبی ارائه نمی‌شود. شما برای جلوگیری از این اتفاق برای اثر قلب وطن چه کردید؟

برای اینکه ما با چالش تعجیل روبرو نشویم و اثرمان مانند بسیاری از تولیدات مناسبتی شتاب زده نشود، از اوایل سال مشغول به کار شدیم و کار دقیقه نودی نبود. خدا را شکر کار به یک طمئنینه‌ای پیش رفت و در نهایت به سامان رسید. از این جهت شاید این کار به نسبت با سایر کارهای تولید شده در این موضع توانسته باشد اثر شایسته‌تر یا یکی از آثار شایسته باشد.

 

نظرتان درباره کلیت آثار مناسبتی را می‌خواهیم بدانیم. و اینکه چرا در چند سال اخیر اثر قابل توجهی درباره خرمشهر منتشر نشد؟

درباره آثار مناسبتی عقیده‌ام این است که در هنر اصولا کار مناسبتی و غیر مناسبتی نداریم و این دو با همدیگر فرقی ندارند. ما در هر موضوعی که درباره آن اثری تولید می‌کنیم؛ باید با یکدیگر همدلی، هماهنگی و انس مشترک همه اضلاع تولید را داشته باشیم. یعنی از تهیه کننده تا آهنگساز و شاعر، همه برای تولید یک اثر موثر متفق شوند. گروه تولید، پشت  تولید خود باید انس و الفتی داشته باشد تا بتواند جای خود را در دل مخاطب باز کند. به عبارتی دیگر اگر اثر مناسبتی بتواند اولین تاثیر خودش را بر هنرمندان تولید کننده آن اثر بگذارد، طبعا تاثیر بعدی را بر جامعه مخاطب خواهد گذاشت.

 

درباره شعر کار بگویید. به نظر شما به عنوان شاعر کار از تصویرسازی‌های تازه و جدید استفاده کرده‌اید؟ بازخورد نسبت به شعر اثر که شما شاعرش هستید چه بود؟

شعر روی ملودی دکتر توحیدی نوشته شد. طبیعتا شعرهایی که بر روی ملودی سروده می‌‌شود، مقتضیات خاص خود را دارد و محدودیت‌هایی برای شاعر در حوزه خلاقیت ایجاد می‌کند. اما تلاش شد که در حد وسع و امکان این شعر هم شعر باشد به معنای واقعی و عناصر یک شعر را داشته باشد و هم بتواند یک پیغامی را؛ که پیغام پیروزی، مقاومت و از پا ننشستن این مردم نستوه بود را برساند که خدا را شکر این توفیق شد. این مسئله را تاکید می‌کنم که به واسطه مسئولیتم در مرکز موسیقی حوزه هنری؛ گاهی مامور هستم به اینکه اگر ناچار شدیم و شعر خوبی از شاعران به دستمان نرسید، بنده خودم ترانه مورد نیاز را بویسم البته ترجیح‌مان همیشه این بوده که از شعر سایرین استفاده کنیم. اما بعضی وقت‌ها وقتی کاری سپرده شده و سفارش گیرنده موفق به انجام کار نشده یا به هر دلیل و تقدیری شعر به دست ما نمی‌رسد ناچار خودم سروده ام . شعرهایی که بنده تقدیم به تولیدات حوزه هنری می‌کنم، هیچ دریافتی مالی برایم نداشته و نخواهد داشت و برحسب وظیفه‌ام در حوزه هنری و تعهدم به کیفیت تولیدات حوزه هنری است.  خدا را هم شکر می‌کنم که معمولا این شعرها با استقبال هم روبرو شده و شاید بخشی از این استقبال هم به این جهت بوده که هیچ بده و بستان مالی در حوزه شعر برای شخص صورت نمی‌گیرد.   البته این امر بی‌سابقه‌ای نبوده که مدیری در عرصه موسیقی که خودش هم شاعر باشد، گاهی برای سرودن هم ورود کند.

بازخوردها نسبت به شعرهایی که از این دست سروده‌اید چگونه بود؟

خدا را شکر می‌کنم که اگر شعری از من استفاده شده، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. یکی از آن‌ها شعری است که در روز نخست شهادت سردار عزیزمان حاج قاسم سلیمانی به نام قاسم هنوز زنده است، سروده شد. این شعر بازخورد بسیار خوبی به لطف این شهید گرفت. همچنین شعرهای دیگری مانند شعر اخیر قطعه اخیر قلب وطن نیز مورد استقبال اهالی فن و مخاطبان روبرو شده که این لطف خداست و نه سرمایه و ذوق من کمترین.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها